donderdag 12 juni 2014

Oversteek Bermuda - Azoren: in 12 dagen de oceaan over

Op maandag 19 mei vertrekken wij vanuit Bermuda naar de Azoren. Eigenlijk willen we wat langer op Bermuda blijven, het is een prachtig eiland met relaxte sfeer, maar het weergat dat zich nu aankondigt willen we niet missen. Wie weet wanneer een volgende gelegenheid zich voordoet? De rechtstreekse route naar de Azoren, wij mikken op het eiland Flores, betreft 1674 mijl. Uiteindelijk varen wij iets om en leggen we 1713 mijl af in 12 dagen. Gemiddeld dus 5,9 knopen.

Enge depressies
Het lastigste aan deze tocht is dat op de direct lijn naar de Azoren vele depressies/lage druk gebieden langs trekken. Deze depressies ontstaan ergens bij Amerika en gaan op weg naar Europa. In deze depressies zit vaak (hele) harde wind, hoge golven en soms ook onweer. Daar hebben wij dus echt geen zin in. Op het moment dat wij vertrekken zijn er wel enkele depressies, maar die zitten grotendeels boven de rechtstreekse route of soms iets eronder. De hardere wind zit dus met name ten noorden van onze route. Het gaat er eigenlijk op neer komen dat als het te hard waait, wij iets naar het zuiden gaan zeilen. Willen we meer wind, dan gaan we naar het noorden (richting de depressies). Onderweg halen we elke dag een weerbericht binnen via de satelliettelefoon. Door deze recente weer- en golfinformatie steken we zonder gekke dingen of verrassingen over.

Voor de liefhebbers volgt hieronder een korte weergave van onze oversteek.

Eerste, tweede en derde etmaal - stroming mee
We vertrekken om 10.30 uur uit Bermuda. Er staat een lekkere bries van circa 3 Bft uit het noordwesten. Op de tweede dag gaat de motor aan, er is te weinig wind om  te zeilen. In de zee zien we erg veel Portugese Oorlogsschepen, dit zijn zeer giftige (soms dodelijke) kwallen. Deze kwallen hebben een zeiltje wat lijkt op een opgeblazen boterhamzakje. Door het rustige weer kunnen we lekker even douchen. De derde dag krijgen we fikse stroming mee, we gaan 8 a 9 knopen (normaal 6 knp). Yes, dit schiet op zo! Door het rustige weer kunnen we deze dagen goed slapen.
 
Foto: Portugees oorlogsschip (kwal) (foto van internet).
 
Vierde en vijfde etmaal – pijn in Joost zijn rug en harde wind
Op de vierde dag trekt de wind aan naar 20 knopen uit west-zuidwestelijke richting (schuin van achteren). Voor de nacht zetten we twee riffen in het grootzeil en halen de boom uit de genua. Op vrijdag, dag vijf, trekt de wind aan naar 25-30 knopen. Ik heb die nacht goed genoeg geslapen maar Joost niet. Joost heeft sinds ons vertrek uit Bermuda last van pijn  in zijn onderrug. Door het constant bewegen van de boot kan hij zijn rug zelfs tijdens het slapen niet goed ontspannen. Dit is echt heel erg vervelend want de pijn wordt erger maar de pijnstillers die we hebben lijken niet te werken.

Omdat we het te hard vinden waaien en de golven vrij hoog worden, besluiten we die vrijdag een oostelijke koers (100 graden) aan te houden in plaats van circa noordoost (de rechtstreekse route naar de Azoren). Met deze oostelijke koers hopen we een pittiger deel van het lage druk gebied wat achter ons aan komt te kunnen ontwijken. Tot onze vreugde werkt deze tactiek: de golfhoogte en de windsterkte nemen af.

Zesde en zevende etmaal – croissants en Ewan zelf uit bed geklommen
Ahhh, op de zesde dag worden we wakker met weinig golven om ons heen, héérlijk. Er staat een fijn zuidwesten windje van zo’n 3 a 4 Bft en we genieten van het zeilen. Op zondagochtend wordt ik wakker doordat Ewan aan mijn bed staat te glimlachen. WAT, dat hoort niet, tenminste die glimlach wel maar niet dat hij zelf uit zijn bedje geklommen is. Tijdens het zeilen slaapt Ewan altijd op een langsbank waar een slingerzeil voor zit. Blijkbaar kan hij zich door een kleine opening in de zijkant wurmen. Handig jongetje is het toch. Maar het is wel een nieuw klusje: een extra stukje aan het slingerzeil naaien.  Maar goed, die ochtend hebben we heerlijk afgebakken croissants met een vers witbroodje uit de broodbakmachine, lekker luxe.
 


Foto: Ewan “de klimmer” bovenop de boeken.

Achtste en negende etmaal – hogere golven, hardere wind
Vanaf de achtste dag worden de golven weer hoger en trekt de wind aan. Het weerbericht is ook veranderd ten opzichte van het weerbericht toen we vertrokken: in eerste instantie zouden we de laatste circa 3 dagen moeten motoren. Het is niet echt sportief van ons, maar we vonden dat wel prima. Motortje aan, lage golven, beetje pannenkoeken bakken en zo. Dit beeld is echter veranderd in “geen pannenkoeken bakken weer”. Aan de ene kant balen we, aan de andere kant is zeilen wel weer fijner. Helaas krijgen we rotgolven en harde wind met windstoten tot 38 knopen (een dikke 7 Bft). Ook draait de wind naar het zuiden .

Op de negende dag passeert er een koufront, letterlijk BRRR, wat is dat koud. In plaats van lekkere warme wind met veel zon is de atmosfeer koud en grauw.

Tiende tot en met twaalfde etmaal – Joost moet de mast in
We hebben een meestal een goede zeilwind maar soms is er te weinig wind en zetten we de motor aan. De wind varieert tussen zuid en zuidwest, prima voor onze koers naar Flores. Het weer is vertrouwd zonnig en lekker warm. We zien veel dolfijnen onderweg die vaak een korte stop maken om met onze boot te spelen. Prachtig. Ook blijven we veel Portugese oorlogschepen zien.

Dan zit opnieuw een derde reeflijn vast in de zaling. Grom grom GROM! Dit keer lukt het niet om de reeflijn los te krijgen vanaf het dek dus moet Joost de mast in. Het vastzitten van de reeflijn in de zaling is namelijk een groot probleem omdat we anders het grootzeil niet kunnen laten zakken, de reeflijn houdt het zeil dan vast. Gelukkig is het weer rustig genoeg en is het klusje zo gepiept. De dag voor aankomst op Flores, hebben we ontzettend veel deining, zo veel zelfs dat ik heel erg duizelig wakker wordt. De hele dag voel ik mij brak en duizelig, erg vervelend maar gelukkig trekt het weg.

 Foto: Zeilende Miles gezien vanuit de mast.

Het laatste etmaal besluiten we minder snel te zeilen dan we comfortabel zouden kunnen, anders zouden we midden in de nacht op Flores aankomen. We zeilen zo snel, mede dankzij af en toe flinke stroming mee! In de vroege ochtend van 31 mei krijgen we na een rustige nacht Flores in zicht. Ook zien we voor het eerst sinds 10 dagen weer andere pleziervaart boten op de AIS en hebben weer marifoon contact met de Maris en Antaris, twee schepen met wie we vanaf Bermuda vertrokken zijn. Afgezien van grote beroepsvaart waren we iedereen “kwijt”.  Hallo bewoonde wereld, wij zijn er weer!

Foto: Flores in de vroege ochtend, gehuld in een dikke wolk.

 Foto: Flores bij mooi weer, prachtig liggend in de oceaan.