zondag 18 mei 2014

Bermuda – Pantoffels bij 25°C

Oversteek naar Bermuda
Op dinsdag 6 mei vertrekken wij rond 12.00 uur van de British Virgin Islands (BVI’s) naar Bermuda. We maken de oversteek in iets minder dan 7 dagen. Het merendeel van de reis is comfortabel. De eerste dag is het motorzeilen omdat er te weinig wind is. Het eerste uur varen we met de Cassandra op, zij blijven nog even in de Virgin Islands en vliegen naar huis wanneer hun boot op een groot schip de oversteek naar Engeland maakt. Na een dag steekt een lekkere bries op vanuit het noordoosten en gaan de zeilen gaan omhoog. Op dag 3 (donderdag) gaat het precies zoals voorspeld in de middag harder waaien. Deze harde wind houdt voor twee dagen aan en maakt het leven aan boord een stuk oncomfortabeler. Voor ons, maar zeker ook voor Ewan. Ewan kan niet kruipen omdat hij weg glijdt, lopen en staan gaat ook niet goed. Omdat hij nu niet fijn zelf kan spelen, zijn Joost en ik volop met hem bezig. Heel leuk natuurlijk maar soms ook vermoeiend. Maar bovenal is het niet leuk voor Ewan. We zijn dan ook erg blij dat we de oversteek naar de Azoren in tweeën geknipt hebben: in plaats van in circa 3 a 4 weken non-stop naar de Azoren te zeilen, varen we nu in een week naar Bermuda met de hoop dat we vanaf Bermuda in twee weken naar de Azoren kunnen zeilen. Na deze twee dagen harde wind waarin we een dag met driedubbel gereefd grootzeil en een ingerolde fok zeilen, vermindert de wind tot een heerlijke bries. Wanneer de wind afneemt, wordt meteen de oceaandeining ook lager waardoor het echt comfortabel en genietend zeilen wordt. Zó kan het dus ook midden op de oceaan. Ewan kan weer klauteren en kruipen. Op zondag bakken we heerlijke croissants in de oven en langzaam draait de wind meer naar het oosten en stevenen wij op Bermuda af. Rond maandagnamiddag is de wind zodanig afgenomen dat wij besluiten de motor aan te zetten. Hierdoor komen we om 8.30 uur de volgende dag aan op Bermuda.

Het toegangskanaal tot de baai waar de douane zit, is goed betond. Voor het eerst sinds dik een half jaar zien we weer grote groene en rode tonnen en zelfs een kardinale ton. Het is bijna een vreemd gezicht! De toegang tot de baai is heel mooi; de opening is smal en de lage rotswanden zijn rijkelijk begroeid met loof- en naaldbomen. Het ruikt sterk naar bos als we er naar binnen varen, heerlijk!

Foto: Smalle toegang tot St. George’s Harbour.

Pantoffels aan bij 25°C…om je te schamen
De eerste ochtend na aankomst rond een uur of 7.30 zijn Joost en ik wakker en geven Ewan in de kajuit zijn pap. Bizar of niet maar we hebben allebei KOUDE VOETEN. Dat kan toch niet? Tot onze schaamte geeft de thermometer binnen 25°C aan. Het temperatuurverschil met “de Carieb” is echter wel groot vinden wij. Blijkbaar moeten we echt af kikken! Ik trek die avond daadwerkelijk mijn pantoffels aan wat tot hilariteit bij Ewan leidt. Haha, wat heb jij nou aan je voeten lijkt hij te zeggen…hij vindt het maar wat fraai!

Witte daken, heel veel forten en mooie stranden
Op Bermuda hebben alle huizen witte daken, de daken gaan vaak mee in het algehele pleisterwerk. Blijkbaar staat Bermuda hier om bekend. Het ziet er in ieder geval erg lieflijk uit. Voor het eerst sinds langere tijd zijn we weer op een ‘gecultiveerd’ eiland met keurig onderhouden huizen en straten. De huizen stammen vaak uit vroegere tijden en het dorpje waar wij bij liggen is grotendeels ‘World Heritage’. Het eiland is erg groen en vol bloemen. Ook heeft het hele mooie stranden. De mensen zijn echt heel vriendelijk en gastvrij. Wij vinden het wel een fijn plekje, Bermuda. We bezoeken onder andere fort St.Catherine. Bermuda heeft wel 15 forten, en zo groot is Bermuda niet. Het grappige is, dat Bermuda nooit is aangevallen in vroegere oorlogen. 300 jaar verdedigd maar nooit aangevallen. Zou dat komen door de dreigende werking van zoveel forten…? Toch zijn er veel soldaten op het eiland omgekomen maar dan vooral door de gele koorts, niet door kogels of zwaarden.

Foto: Eén van de prachtige baaien van Bermuda.

Foto: Romantische plekjes.

Foto: The “Unfinished Church”, toeristische trekpleister in St. George.

Foto: Prachtige zonsondergang over de witte daken van Bermuda.

Vertrek naar de Azoren
 Wij vinden het momenteel erg puzzelen om een geschikt moment te vinden om naar de Azoren over te steken. Er is geen sprake van een stabiel weerbeeld. Het Azoren Hoog, wat normaal gesproken nu stabiel bij de Azoren moet liggen, is er al lange tijd niet. Lage druk gebieden komen en gaan en onderweg zullen we goed in de gaten moeten houden hoe deze lage druk gebieden zich ontwikkelen.  Er kan namelijk heel veel wind en daarbij horende golven in zitten. Soms ook gepaard met regen en onweer. Daar tegenover staat dat er ook periodes en gebieden met heel weinig tot geen wind zijn voorspeld. De oversteek wordt dus een kwestie van middelen tussen de gebieden met weinig wind en de lage druk gebieden met veel wind. We vinden dit de spannendste oversteek tot nu toe. Na veelvuldig overwegen hebben we besloten om maandag 19 mei te vertrekken. Volgens de voorspellingen zijn er de komende 10 dagen geen lage druk gebieden die ons echt in de weg liggen, waarschijnlijk zullen we zelfs veel op de motor moeten varen. We hopen de oversteek in ca 14 dagen te kunnen maken. Volgens ons computerprogramma zou dat moeten kunnen… we zullen zien!

Foto: Gezellig met papa proosten.