maandag 31 maart 2014

Guadeloupe - verkenning met auto

Les Saintes
Na Martinique zeilen we door naar het tevens Franse eiland Guadeloupe, een prachtig vlindervormig eiland. Op 4 maart komen we aan bij de eilandengroep Les Saintes, gelegen ten zuiden van Guadeloupe. Deze eilanden hebben veel mooie ankerbaaien en zijn leuk om op te wandelen. Op bijna elk eiland ligt wel een fort, uit de tijd dat de Fransen en de Engelsen om de Caribische eilanden streden. Bij twee eilanden liggen we een paar dagen en maken bij beiden de zeer steile klim naar het fort. Ik ben best trots dat we het beide keren halen, en ben echt bek af.

Foto: Ewan in kanon bij fort Napoleon.

Foto: Uitzicht bij fort Josephine.

Van superjacht tot wrak
In dit gebied zeilen echt heel erg veel superjachten. Indrukwekkend om te zien. Het schijnt dat hoe noordelijker wij komen, hoe witter de stranden worden en hoe meer superjachten er varen. De superjachten variëren van grote moderne motorboten, grote moderne privé zeilschepen tot onwijs grote drie à vier à vijfmaster zeilschepen. Op deze boten zien we altijd wel een crew en het valt ons op dat deze superjachten vaak in de avond vertrekken: wij denken dat de eigenaren ’s nachts gevaren worden terwijl zij slapen en dan ’s ochtends wakker worden bij een ander wit strand. Hoe luxe is dat?! Alhoewel je dan wel mooie zeiltochten mist….

Feitje:  De superzeiljachten hebben zo’n hoge mast, dat zij een rood toplicht moeten voeren om het vliegverkeer (!) te waarschuwen voor de hoogte van de mast.

Foto: Grote vijfmaster bij Les Saintes.

Naast de prachtige superjachten valt ook het grote aantal scheepswrakken in dit zeilgebied op. Vanaf Martinique liggen er redelijk tot veel wrakken van schepen die, vermoeden wij, ooit in een orkaan hier gesneuveld zijn. Vaak terwijl het schip voor anker lag. Er wordt dan ook sterk aangeraden om je schip tijdens het orkaanseizoen buiten het orkaangebied (bijvoorbeeld meer in het zuiden bij Curacao o.i.d.) te leggen…. In Nederland zouden deze wrakken netjes en ordelijk worden opgeruimd. Hier is dat niet zo of niet geheel zo (wat er misschien al is verwijderd weten wij niet). Sommige wrakken zijn best interessant en Joost gaat wel eens op onderzoek uit.

Foto: Scheepswrakken bij Marin te Martinique.

Foto: Scheepswrak bij Les Saintes.

Toet toet, in de auto!
In Guadeloupe gaan we onder meer voor anker bij Îlets à Goyaves (Pigeon Island), twee kleine eilandjes aan de westkust die Jacques Cousteau tot onderwater natuurreservaat heeft gemaakt. We snorkelen hier en zwemmen met Ewan. Het snorkelen is inderdaad erg mooi en leuk omdat je rondom het kleinste eiland kunt zwemmen. Na een dagje vertrekken we, met een tussenstop bij het plaatsje Deshaies, naar Îlet de Fajou ten noorden van Guadeloupe. Dit eiland ligt in de grote zeekom tussen beide ‘vlindervleugels’ en achter het eiland is het lekker beschut liggen. We ankeren in turkoois water, het is echt prachtig! We liggen er alleen voor anker en genieten met volle teugen. Een paar dagen later hoppen we op 18 maart naar Baie Mahault, ook in het noorden van Guadeloupe. Er liggen hier geen toeristen voor anker, we zijn de enige, wat fantastisch! Op deze zeer beschutte plek liggen we als een huis, helemaal stil! Heerlijk!

Foto: Ankeren in turkoois water bij Îlet Fajou.

Foto: Joost met Ewan op Îlet Fajou bij mangrove bossen.

Foto: Vlak voor zonsondergang is het ook al prachtig.

In Baie Mahault, een leuk plaatsje met mooie oude Frans koloniale gebouwen en gekleurde creoolse huizen, huren we voor drie dagen een auto om Guadeloupe te verkennen.  Eigenlijk hebben we mazzel dat we dat we aan een huurauto kunnen komen. Omdat Baie Mahault niet toeristisch is, vinden we in het plaatsje zelf geen autoverhuurbedrijf. De tourist office is ook niet te vinden…. Uiteindelijk vragen we bij een autogarage of we misschien daar een auto kunnen huren. Dat kan niet maar zij bellen wel even rond voor ons (erg handig omdat wij zelf geen Frans spreken). Een uurtje later worden we ter plekke opgehaald door een verhuurbedrijf. Als we bij het verhuurbedrijf aankomen, schrik ik wel even. Het is eerder een autosloop dan een autoverhuur…. Hmmm, was het daarom zo goedkoop? Maar de mensen zijn erg vriendelijk en we worden naar een net kantoortje gebracht.  Uiteindelijk huren we een auto met vele gebruikssporen (kapotte buitenspiegel, stootrand bij rechterdeur moet regelmatig even aangedrukt worden, e.d.) maar geen ernstige zaken en mét een kinderstoel.

We rijden met name op het linkereiland rond; Basse-Terre. Dit eilanddeel is begroeid met fantastisch mooi regenwoud. We rijden naar Bains Jaunes, warm water baden gevuld met vulkanisch verwarmd water. Deze baden liggen onder aan de vulkaan La Soufrière. In de baden, buiten in het tropisch regenwoud, zijn maar een paar toeristen en wij nemen ook een duik. Het is heerlijk!

Foto: Badderen in Bains Jaunes.

Foto: Even boodschappen doen.

Daarna rijden we naar Chutes du Carbet, de langste waterval van de Carieb. Om deze te bereiken moeten we eerst een half uurtje steil afdalen door het onwijs mooie tropische regenwoud lopen. Wow, het regenwoud is prachtig en we moeten stiekem denken aan de Efteling die het niet slecht gemaakt blijkt te hebben. De waterval is zo ontzettend lang dat mijn mond openvalt. Dit is echt de hoogste val die ik tot nu toe gezien heb. En hij is prachtig!

Foto: Chutes du Carbet.

Een andere dag besluiten we een toeristische route te nemen dwars over Basse-Terre en dwars door het regenwoud.  Lekker makkelijk in de auto hihi. Onderweg stoppen we voor een wandeling door het regenwoud en strijken rond lunchtijd neer op de rivierbedding van een klein riviertje door het regenwoud. Het is hier wederom prachtig! Onder de Fransen is dit plekje ook welbekend want er wordt naar hartenlust gebarbecued (het is zondag) en de kinderen spetteren in het water. Dit is genieten zeg!

Maar we willen nog iets anders zien, dus weer op pad. We rijden naar Saut de la Lézarde. Om er te komen moeten we een steile afdaling maken door wederom prachtig regenwoud (ik kan er geen genoeg van krijgen haha). Helemaal beneden bij ‘de Saut’ blijkt het betoverend; een waterval stroomt in een brede halve boog naar beneden. Ewan is ook helemaal onder de indruk. Helaas hebben we onze zwemkleding in de auto laten liggen dus moeten we volstaan met pootjebaden. Het uitzicht blijft adembenemend.

Foto: Saut de la Lézarde.

Och, een auto is een werelduitvinding! Lekker snel en makkelijk, echt even genieten. De laatste dag laden we de auto helemaal vol met boodschappen, tanken de boot vol drinkwater en zijn we klaar voor ons vertrek naar Antigua.