vrijdag 7 maart 2014

Martinique - dingy supermarkt en ziekenhuis

Via een korte “alleen slapen” stop in St.Lucia zeilen we naar Martinique en komen op 18 februari aan. Martinique is voor ons gevoel het eerste ‘westerse’ eiland sinds tijden. We gaan voor anker in de baai bij het plaatsje Marin, in het zuiden van Martinique. Waren we eerder wel eens verbijsterd over het grote aantal boten dat in een baai voor anker lag, nu ligt onze onderkaak op onze schoenen. WAT VEEL BOTEN! Er liggen hier honderden boten voor anker en dan is er ook nog de drukke marina. Na een dag komen we erachter dat veel boten onbewoond zijn. Waarschijnlijk zijn deze boten van gelukkigen die elders wonen maar een boot in Martinique kunnen veroorloven.

 
 
Foto: Ankerbaai en marina Marin.

 

Foto: Onze boot vol was, gewassen in wasserette in havencomplex.

Dingy supermarkt
We moeten bekennen dat we hier helemaal blij zijn met de grote en Europese supermarkten. Even niks geen geneuzel op lokale markten waar je overal moet onderhandelen en waar je bijna overal vreselijk wordt afgezet prijs (bijvoorbeeld: op Union Island kostte een witte kool  12 euro en een klein bakje yoghurt 7 euro). Er staan gewoon prijzen bij de producten die netjes op de plank staan. En er is véél keus. Veel keus aan producten met een houdbaarheidsdatum langer dan december 2013…. Haha. Zelfs weer kaas die je tot juni ongeopend kan bewaren. Ook is er massa’s aan snoepgoed te koop voor een normale. Koekjes, chocolade, koekjes met chocolade en ga zo maar door. Wat in Nederland allemaal heel erg vanzelfsprekend is. Ook al vinden we de kleinere eilanden veel leuker om aan te doen, toch is dit westerse echt even heel fijn. We hoeven nu niet meer op snoeprantsoen (omdat dat erg duur was) en we worden even niet meteen op straat aangesproken om het een of ander te kopen of te doen. Gewoon anoniem weer. Ook wordt hier met de euro betaald en hoeven we zelfs niet meer hoofd te rekenen haha.

En dan, als grote kers op de slagroom….. er is hier een grote supermarkt áán het water mét een dingy (bijboot) steiger! Voor ons een uitkomst, wat een watersportstadje hier. We laden supermarktkarretjes vol en rijden deze tot aan onze bijboot. Hup, alles in de bijboot en klaar is kees. Geen hete lange zeultochten door hobbelige straatjes met gaten in het wegdek en de stoep, Joost dan sleurend met onze trolley vol beladen met spullen. Alles even heel simpel. We eten ons rond aan afbakpizza (wel handig dat Ewan nog niet met de pot mee eet), croissants, baguettes en chocolade. Pas als we deze lekkernijen niet meer kunnen zien, vertrekken we hier!

 

Foto: Dingy steiger bij de supermarkt aan het water.

 

Foto: Joost pakt de laatste boodschappen in de bijboot.

 

Een echte douche!
In het grote havencomplex van Marin besluiten we de douches binnen te wippen. We hebben geen kaart om binnen te komen dus moeten met iemand anders mee naar binnen glippen. De douches zijn schoon en hebben lekker warm water. Onze laatste echte douche, dus niet aan boord met een gietertje want zo gaat dat nu, is echt wel lang geleden. Met het gietertje is best comfortabel en je weet precies hoeveel water je verbruikt.  Maar onze laatste echte douche … ik moet in mijn geheugen graven….was in een douchegebouw op El Hierro, Canarische eilanden,  rond eind november. Tjonge zeg… ik mis een echte douche eigenlijk niet eens maar zo voor nu was het toch wel héél lekker.

Ziekenhuis: vaccinaties Ewan en mijn dove oor
In het grote havencomplex, voorzien van allemaal luxe boetiekjes, blijkt ook een arts gevestigd te zijn. Ewan krijgt hier zijn vierde set “DKTP-HIB-Hep B en Pneu” prikken. Bij de eerste prik heeft hij nog niet door wat er gebeurt,  huilen erna natuurlijk. Nu hij ouder is, heeft hij wel degelijk door dat er nog een tweede prik gaat volgen. Al half huilend en smekend kijkt hij mij aan, zo van ‘mama, waarom doe je dit..?’ Ik voel me heel gemeen dat dit moet. De volgende dag is hij ziek van de prikken en krijgt koorts. Arme Ewan! Gelukkig hebben we de zetpil paracetamol ontdekt en ’s avonds voor het slapen gaan geven we hem deze waardoor hij een goede nachtrust heeft. De volgende dag is de koorts gezakt en voelt hij zich beter. Pfff… over drie maanden nog twee prikken en dan pas weer met 4 jaar!

Ik heb ondertussen zelf ook een kwaal opgelopen, eigenlijk al sinds onze begintijd in Spanje denk ik. Ik hoor met mijn rechteroor niet goed meer. Het lijkt ook langzaam aan wat erger geworden te zijn. Ik bagataliseer het graag maar Joost wordt soms knettergek van mij omdat ik hem of niet goed hoor of helemaal niet hoor. Dus ga ik ook maar naar de dokter. De diagnose: water in mijn binnenoor. Dit leek ik ook al te voelen…. Blijkbaar kan er na het snorkelen water in je binnen-oor komen via je neus, wat er dan moeilijk uit kan komen. Ik krijg een hele pillenkuur voorgeschreven en moet mijn neus spoelen met een oplossing. Nu ik dit schrijf heeft de kuur al wel voor verandering gezorgd maar dan dat ik nóg minder hoor en mijn oor nu heel erg tuuuuuuut. Hmmm, komt hierna de stap dat ‘plop’ het water uit mijn oor gaat? Ik hoop het van harte.

Anse Noir en Saint Pierre
Na nog een laatste keer groot boodschappen gedaan te hebben, de boot weer volgetankt te hebben met drinkwater en schone diesel, alle gastankjes gevuld en ook de benzine aangevuld, vertrekken we richting het noorden van Martinique op zoek naar een mooie ankerbaai. Na een heerlijke zeiltocht van een paar uur, gooien we het anker uit in de baai Anse Noir. Het is een pittoreske kleine baai waar je mooi kan snorkelen (alleen nog even niet voor mij want mijn oor is nog niet beter). We liggen hier met zeven andere boten en er is een klein strand met palmbomen. Rustig, zalig!

 


Foto: Anse Noir.

Als ik ons scheepsjournaal de datum en tijd van aankomst noteer, schrikken we allebei een beetje. Jee, het is al 1 maart…1 MAART! Ergens in mei zullen we vertrekken uit de Carieb richting Bermuda en/of de Azoren. We besluiten daarom om op 2 maart naar Saint Pierre te varen, daar uit te klaren en de dag erna naar Guadelope te zeilen. Tijd voor een ander eiland. Guadelope lijkt mij bijzonder mooi, ik verheug mij erop daar naar toe te gaan.

 


Foto: Vulkaan bij Saint Pierre.