maandag 6 januari 2014

WE MADE IT!!! - De oversteek

We zijn aangekomen op Barbados na 17,5 dag zeilen, Woehhhh!

Als route hebben wij zoveel mogelijk de ‘grootcirkel’ route aangehouden. Deze route beschrijft een boog en omdat de aarde rond is, is dit de kortste route. Wij hebben 2.519 zeemijlen afgelegd (ruim 1.399 km) met een gemiddelde snelheid van bijna 6 knopen per uur (10,8 km/uur). Voor onze boot en het gegeven dat we voor comfortabel en niet heel snel zeilen hebben gekozen, is dit een goede gemiddelde snelheid.

Eerste en tweede etmaal
Op zaterdag 14 december vertrekken we rond 13.00 uur vanaf het Canarische eiland El Hierro. De wind is afgenomen maar het waait nog steeds erg hard, 6 bft uit het oosten met vlagen van 7-8 bft. De voorspellingen zijn gunstig en tijdens de oversteek zullen we de wind grotendeels van achter hebben. Bij vertrek worden we uitbundig uitgezwaaid door onze medezeilers die ook de komende dagen zullen vertrekken. Eenmaal buiten de haven zijn de golven erg hoog, zo’n 4 meter. Met drie riffen in het grootzeil zetten we dapper koers naar het zuidwesten. Het gaat aardig tekeer en het is een pittig begin.

De eerste 6 dagen zijn heel erg zwaar, voornamelijk omdat het ons niet goed lukt overdag te ontspannen en ’s nachts te slapen. Dat dit niet wil lukken komt door een combinatie van vier onaangename factoren. Ten eerste waait het met name ’s nachts harder dan is voorspeld. Daarnaast komen de golven uit drie verschillende richtingen. Regelmatig, maar dan zonder regelmaat, krijgen we een beukgolf van opzij. BAM, de golf slaat tegen onze romp die helemaal schuin wordt weggezet. Deze ‘beukgolven’ zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld de thee naast het kopje schenkt, van de kuipbank valt als je even ligt of omvalt in de boot. Ewan ligt ook altijd tussen twee kussens in. Verder zitten er tussen de golven veel brekers, die ook regelmatig in de kuip breken. En tot slot komen er regelmatig buien over die dan wel voor fris water zorgen, maar ook de kuip nat maken. Echt buiten zitten of met de wacht ’s nachts buiten zitten gaat dus niet. Joost probeert het ’s nachts nog wel een paar keer maar dat eindigt alleen in natte kleding, een natte slaapzak en een gefrustreerde  Joost. Deze combinatie van onaangename factoren zorgt ervoor dat het slapen in ons schip aanvoelt als slapen in een kruising van de attracties ‘het schip’ in de Efteling en de ‘bobsleebaan’. Gelukkig kunnen we er nog om blijven lachen én slaapt Ewan wel goed, een echte zeebonk.

Derde en vierde etmaal
In de derde en vierde nacht trekt de wind aan naar 7-8 bft met in de derde nacht regelmatig vlagen van 9 bft. Er zijn enge steile en hoge golven met veel brekers. We zeilen met alleen ons kotterzeiltje en op zich gaat dat prima. Dan komt er een grote breker achterop de boot waardoor een beschermingskap van 2 ventilatie openingen afbreekt! Gelukkig redden de blauwe plastic deksels van de babyvoeding ons, deze maakt Joost als noodafdichting vast. Werkt prima. De aangerichte waterschade in de bakskist is gelukkig ook minimaal. Dit zijn de twee slechtste nachten en wij zijn opgelucht als het weer een dag later iets beter wordt.

 


Foto: Noodreparatie met blauwe deksels van babyvoeding.

Vanwege het slechtere weer, kunnen we geen luiken opzetten. Dit betekent veel binnen zitten met een temperatuur van ca 27 graden Celcius, want koud is het in ieder geval niet! Toch denken we wel eens voor de grap of we wel de goede kant op gaan, zoveel slecht weer… gaan we niet richting noorden? Gelukkig vertelt de stijgende watertemperatuur ons dat we in ieder geval naar warmer water gaan, nu is de temperatuur al opgelopen tot 26 graden Celsius.

Zesde etmaal
Eindelijk rond de zesde dag gaat het minder hard waaien en worden de golven minder hoog, zo’n 2 meter. Het zeilen wordt comfortabeler en we zetten een cd met kerstmuziek op om alvast in de stemming te komen J.

Zevende etmaal
De ZON, eindelijk voor langere tijd zien we de zon. Omdat ook de golven lager zijn, zetten we een dakluik open en een deel van de kajuitingang. Frisse lucht! Ook gaat Ewan in bad en wij daarna douchen. Wat een luxe gevoel! Als speciale traktatie op het tropische vinden we een vliegende vis op ons voordek. Deze heeft al wel te lang gelegen om op te eten maar ach…in fileren zijn we nog niet zo dapper.

 


Foto: “Gevlinderde” zeilvoering met passaatwolken boven ons.

 


Foto: Zeilend bij beter weer, alleen op grootzeil met kotterzeil nog aangehaakt.

Negende etmaal
OVER DE HELFT!! Nog 1.255 (697 km) mijl naar Barbados, achter ons ligt 1.264 (702 km) mijl terug naar El Hierro. De wind komt nu uit het noordoosten en is 22 knopen (5 bft). We zeilen nu alleen op een ingerolde genua en dat gaat goed. De nacht is zelf rustig genoeg geweest en we hebben een relatief goede nachtrust gehad. Overdag neemt de wind nog iets meer af en gaan we aan het rollen. Onze boot lijkt wel een waggelende zwangere koe….. zucht, is het dan nooit goed?

Wij hebben ondertussen wel ons ritme gevonden en dat is prettig. De ene dag vloeit zo over in de andere. Ook heb ik een gevoel van rust en ritme, ondanks het slaapgebrek. Wat is de oceaan machtig mooi en bovenal machtig.

Twaalfde en dertiende etmaal – Eerste en tweede kerstdag
We beginnen de dag rond 07.00 uur met kerstliedjes en zelfs een paar waxinelichtjes in diepe houders op antislip. Knus is het. Omdat we zo schommelen leven de waxinelichtjes niet lang, het kaarsvet overspoelt de lonten. Dan krijgen we een grote golf in de kuip die de boot plotseling opzij duwt. De suikerpot en waterketel vallen op de vloer. Het is een waterig suikerfeest op de grond en Joost heeft even een dip. Als remedie zetten we de kerstcd maar wat harder en alles is weer goed J. Onder de vloer maken we wel schoon als we aankomen.

Op tweede kerstdag bellen we met onze ouders via de satelliettelefoon. Erg fijn om iedereen even kort te spreken. De wind neemt nog iets meer af naar 3-4 bft en we zetten eindelijk weer het grootzeil bij, wel met driedubbelrif. Samen met een stuk genua lopen we als een trein en nog wel over één boeg! We genieten van het zeilen, er is zon en de kuip is droog.

Helaas breekt dan de een lijn van de lazy-jack (deze lijnen trek je omhoog ter ondersteuning van het grootzeil als je deze laat zakken). Dat is balen want op zee is de lazy-jack wel heel fijn bij het neerlaten van het grootzeil. We besluiten de basisconstructie te hijsen met de kraanlijn, en dat lukt! Ten minste, voor een paar dagen, dan breekt een ander deel van de lazy-jack lijn en zitten we met een losse kraanlijn boven in de mast die om de verstaging geslagen is. Gelukkig zit de kraanlijn verder niets in de weg dus kunnen we het oplossen van dit probleempje uitstellen tot we aangekomen zijn.

Achttiende etmaal – Oudejaarsdag
Barbados is in zicht en er zwemmen dolfijnen voor de boeg. Wat een welkom!

We besluiten de motor bij te zetten om in een noodtempo naar Barbados te racen, we redden het dan om voor middernacht op Barbados te zijn. Vuurwerk en oud&nieuw gevoel lijken ons een passende afsluiting van onze eerste oversteek. Om 21.00 uur liggen we voor anker in Charlisle bay in Bridgetown. Van de kant komt ons harde feestmuziek tegemoet. Wel zijn we best moe. We proberen met een film wakker te blijven maar omdat dat niet lukt zetten we 2 wekkers…..waar we door heen slapen!! We missen het vuurwerk en de gekoelde champagne staat nog ongeopend in de koelkast. Wat ontzettend suf!

Wanneer we de volgende morgen wakker worden, blijken we in een mooie baai te liggen met azuurblauw water. Vlak bij de boot zwemt een zeeschildpad en even verderop zwemt een paard. Het zwemmende paard is ons een raadsel maar verder….hmmmm, machtig mooi is dit!

 Foto: Uitzicht over het strand aan de ankerbaai vanuit de mast.
 


Foto: Eerste strandwandeling met uitzicht op onze boot.

 Foto: Een zeeschildpad!!