maandag 11 november 2013

Tenerife - familie Marije op bezoek

In de tijd dat Greetje op bezoek is, bekijken we met mijn ouders de mogelijkheden voor hun komst. Eigenlijk was een bezoek in de Carieb het plan, wellicht een bezoek op Sint Maarten in maart, maar dat duurt nog zo lang ….Ook blijken de prijzen schrikbarend hoog. Na veel gepuzzel, de Kaap Verdische eilanden blijken ook geen optie, besluiten we toch maar last minute op 1 november op Tenerife af te spreken.

Op 30 oktober willen we oversteken van Gran Canaria naar Tenerife. We weten dat de wind tussen beide eilanden erg toeneemt in snelheid, tot zo’n 15 knopen extra (een zogeheten acceleratiezone).  We vertrekken vanuit Pasito Blanco rechtstreeks naar het zuiden van Tenerife. Mijn god, wat een wind en wat een golven! Het stormt bijna tussen de eilanden.  De gemiddelde windkracht is 7 bft, variërend tussen 6 en 8 bft, de wind komt schuin van voren. Het is echt hakken en ik heb ook nog de griep, niet fantastisch dus. Ook schiet het voor geen meter op. We besluiten om te keren, dit is geen doen. We leggen aan in Puerto Mogan. Omdat er niemand van de haven aanwezig is, leggen we de boot in een vrije box. Als we later willen gaan betalen, blijkt de haven hartstikke vol. De plek waar wij liggen, mogen we niet liggen omdat de ligplaatshouder over twee dagen terug komt (??? Kunnen we er nu toch liggen zou je denken). Alleen omdat we een baby hebben, zo zegt de havenmeester, worden we niet de haven uitgegooid. We mogen op een ander plekje liggen tot  vrijdagmiddag, 1 november. De havenmeester is daarbij erg bot, wat een gezeur hier vinden we. Als ik niet ziek was, waren we meteen weggaan. Maar goed, ik ben ziek en ben heel blij dat we even stil liggen.

Ik wordt alleen nog niet (snel)  beter en die wind blijft hard waaien de komende dagen terwijl mijn ouders al snel aankomen. Uiteindelijk besluiten we op 1 november over te steken met als strategie dat we eerst langs de kust van Gran Canaria 15 mijl richting noorden varen. Langs de kust is de wind minder hard. Daarna zeilen we met de wind van zij naar het zuiden van Tenerife. Met de wind en de golven schuin van zij zou het te doen moeten zijn ondanks dat de wind niet minder is geworden. En dat blijkt ook, het gaat beter dan de eerste poging. Alleen ik ben toch echt ziek. De hele reis lig ik op de bank binnen, twee keer overgegeven. En ondertussen ook voor Ewan zorgen.  Joost moet het buiten in zijn eentje rooien. Hij moet met de hand sturen omdat de golven zo groot zijn en van zij komen, dat de stuurautomaat dit klusje niet kan klaren. Geradbraakt komen we aan maar wel blij dat we het gehaald hebben. Door de harde wind is het wel een verbazingwekkend snelle overtocht. Met een gemiddelde snelheid van 8 knopen (normaal gemiddeld 6) zijn wij naar Tenerife geracet. We varen direct naar de haven waar mijn ouders een appartement op loopafstand hebben. Deze haven, Puerto Colón, is echter hutje mutje vol. Pfff, het is ondertussen al 18.00 uur.  In een andere haven nabij worden we als toerist niet toegelaten. Dan maar voor anker, uiteindelijk gooien wij vermoeid om 19.30 uur het anker uit.

De volgende dag, 2 november, varen we nogmaals naar Puerto Colón. Misschien is de havenmeester er overdag en komt er over een paar dagen een plek vrij. Daar zien we mijn ouders. Zo fijn om hun op de kade te zien staan. Op de plek van een dagjesboot leggen we tijdelijk aan. Even knuffelen en koffie drinken. De havenmeester blijkt er niet te zijn op zaterdag, maandag kunnen we bellen. ZUCHT… waar vinden we nu een plekje in een haven? De wind waait hard om het eiland en de deining is fiks: niet comfortabel ankeren vinden wij en ook niet prettig om je boot een dagje achter te laten. Na wat bellen vinden we een plek in de haven San Miguel aan de zuidkust van Tenerife (eindelijk!!). Mijn ouders besluiten een auto te huren zodat we elkaar makkelijk kunnen zien.



Foto: Ouders Marije met Ewan.

De dag erna, als wij ons in de haven geïnstalleerd hebben, komen mijn ouders langs met gebak en cadeautjes voor mijn verjaardag. Heel erg leuk en gezellig. Ze hebben zelfs speculaas meegenomen alvast ‘van’ Sinterklaas! De dagen erna verkennen we samen het eiland. We bezoeken mooie dorpjes, het vulkaan landschap rondom de vulkaan de Teide, toeristische boulevards en opa en oma knuffelen veel met Ewan. Het is genieten voor mij om zo’n stukje thuis even om mij heen te hebben. Het afscheid na een week is goed, ook wel moeilijk, maar het is tijd voor ieders eigen weg.

Wij blijven nog twee dagen op Tenerife. Onze volgende bestemming is La Gomera, ook een Canarisch eiland. De wind waait nu nog te hard vinden wij. Als de wind is afgenomen is het ook weer tijd voor iets nieuws!
 
 
Foto: Uitzicht op vulkaan de Teide, de hoogste vulkaan van de Canarische eilanden.
 
 
Foto: Vulkanisch landschap van Tenerife.